Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Tel Awiw. El Al nie chce bazy Wizz Air

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Tel Awiw. El Al nie chce bazy Wizz Air
fot. Berlin Brandenburg Airport
Wizz Air planuje uczynić Tel Awiw kolejną bazą operacyjną. Plany Węgrów nie podobają się izraelskim przewoźnikom – głównie El Al-owi. Baza i rozwój operacji ma zagrażać m.in. „bezpieczeństwu” Izraelczyków. Sprzeciw El Al-u nie zaskakuje, jeśli weźmie się pod uwagę konieczność większej partycypacji w kosztach „za ochronę”.

Niskokosztowiec z Europy Środkowo-Wschodniej lubi iść pod prąd. W czasie pandemii budżetowy przewoźnik uruchamiał kolejne bazy operacyjne w wielu europejskich miastach (większość baz już nie istnieje), wskazując na jedyną w swoim rodzaju szansę rynkową na rozwój po zniesieniu restrykcji w podróżowaniu.

Nowa baza

Baza w Abu Zabi – Półwysep Arabski jawił się jako nowe „El Dorado” – wkrótce zostanie zlikwidowana, plany rozwoju w Arabski Saudyjskiej wstrzymane, więc węgierski operator zamierza rozwijać się mocniej w Izraelu, do którego oferuje szereg połączeń z Europy. Tel Awiw ma stać się bazą operacyjną – plany zakładają zbazowanie kilku airbusów A321 i zatrudnienie lokalnych pracowników.

Uruchomienie bazy na lotnisku Ben Guriona ma pomóc obniżyć ceny biletów lotniczych (El Al, mając monopol, kilkukrotnie podniosł ceny biletów), zwiększyć częstotliwość lotów oraz podnieść wskaźnik łączności międzynarodowej dzięki lepszej koordynacji slotowej. Węgrzy mają także uruchomić loty na trasie krajowej Tel Awiw – Ejlat, która obecnie jest zdominowana przez dwie linie lotnicze: Arkia Israel Airlines i Israir, które znacząco wywindowały ceny biletów lotniczych.

Złamanie monopolu

Na rozwój Wizz Aira niechętnie patrzą flagowe linie lotnicze z Izraela. Dyrektor generalna El Al, Dina Bel Tal Ganancia, wraz z przewodniczącą rady nadzorczej, wystosowały list to władz Państwa Izrael, w którym wskazują, że założenie bazy przez Węgrów wiąże się z „ryzykiem poważnych szkód dla izraelskich linii lotniczych w szczególności oraz dla Państwa Izrael w ogóle”.

Władze El Al uważają, że większa obecność Wizz Aira w Tel Awiwie doprowadzi do „negatywnych konsekwencji dla odporności narodowej i bezpieczeństwa obywateli”. Ma to być także „niebezpieczny precedens”, który umożliwi innym nieizraelskim operatorom do zdobycia uprzywilejowanej pozycji na rodzimym rynku.

Tzw. „kwestie bezpieczeństwa”, na które powołuje się flagowiec to nic innego, jak obecność uzbrojonych funkcjonariuszy w cywilu na każdym międzynarodowym locie do i z Izraela. Owe kwestie dotyczą wyłącznie izraelskich linii lotniczych. Koszty „bezpieczeństwa” z roku na rok rosną, więc rząd Izraela zreformował zasady ponoszenia kosztów „za ochronę” – udział w kosztach bezpieczeństwa m.in. El Al mają systematycznie wzrastać.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ryanair poleca najpiękniejsze plaże w Europie

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair poleca najpiękniejsze plaże w Europie

Ryanair 17 sierpnia 2025

Agresywny pasażer ukarany przez sąd w Edynburgu

Pasażer i linie lotnicze

Rozwój za miliony w dotacjach, czyli Wizz Air w Skopje

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Izrael. Linie lotnicze muszą płacić więcej za ochronę

Biznes i przemysł

Izrael. Linie lotnicze muszą płacić więcej za ochronę

Mateusz Kieruzal 26 marca 2025

El Al chce zamówić około 30 boeingów B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

El Al: Rekordowe wyniki finansowe mimo wojny w Gazie

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Ryanair poleca najpiękniejsze plaże w Europie

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair poleca najpiękniejsze plaże w Europie

Ryanair 17 sierpnia 2025

Agresywny pasażer ukarany przez sąd w Edynburgu

Pasażer i linie lotnicze

Rozwój za miliony w dotacjach, czyli Wizz Air w Skopje

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Izrael. Linie lotnicze muszą płacić więcej za ochronę

Biznes i przemysł

Izrael. Linie lotnicze muszą płacić więcej za ochronę

Mateusz Kieruzal 26 marca 2025

El Al chce zamówić około 30 boeingów B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

El Al: Rekordowe wyniki finansowe mimo wojny w Gazie

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij